Čo sa zmenilo na realitnom trhu po 10 rokoch?
Ako sa postupom času mení doba, menia sa aj metódy obchodovania a to platí aj v realitách. Martin Štrbák ako manažér v realitnej kancelárii SaleA- Váš partner v realitách pôsobí na realitnom trhu už 11 rokov. Dnes nám povie o tom, čo sa za tento čas zmenilo a čo by malo byť pre realitného makléra najdôležitejšie.
Aké rozdiely sú pri nábere a predaji nehnuteľnosti teraz a pred 10 rokmi ?
Rozdiely sú obrovské. Pred desiatimi rokmi bolo omnoho jednoduchšie získať nehnuteľnosť do ponuky. Neexistovalo toľko realitných kancelárií, takže konkurencia bola menšia. Ľudia nevedeli, ako to na realitnom trhu pri predaji alebo kúpe chodí, a preto sa obracali na realitné kancelárie. Realitných maklérov nebrali ako samostatných ľudí, ale ako súčasť realitnej kancelárie, ktorej môžu dôverovať. Ale v súčasnosti sa to obrátilo. Ľudia čoraz menej chcú predávať cez realitnú kanceláriu, ale obracajú sa viac na realitného makléra. Chcú spoznať osobu, ktorá im nehnuteľnosť predáva, chcú si o nej prečítať viac informácií ako funguje a zistiť viacej referencií. Čo na neho hovorí okolie, v ktorom pôsobí. A toto vnímam, ako dosť veľký razidiel oproti tomu, čo bolo pred 5 alebo 10 rokmi.
Aký je podľa teba najdôležitejší bod, aby sa udržal maklér na realitnom trhu?
Ja si myslím, že budovanie vlastného brandu je veľmi dôležité a ten, kto to nerobí bude mať za ďalších 5 rokov problém, pretože konkurencia ho predbehne a nebude sa vedieť presadiť. Dnes chcú ľudia obchodovať s niekým, koho „poznajú“. Sociálne siete sú jeden z najvhodnejších komunikačných kanálov pre prácu v realitách a na budovanie vlastnej značky. Nájdeme tam predávajúcich aj kupujúcich a každý jeden užívateľ sa môže stať potenciálnym klientom. My sme si našli odborníkov na marketing v realitách, a teda aj správu sociálnych sietí a tým je agentúra Uniqteam.
Z akého dôvodu by si odporučil predávajúcim alebo kupujúcim osloviť realitného makléra?
V minulosti vám stačilo urobiť pár fotiek nehnuteľnosti a len čakať na kupujúceho, ktorý vás sám oslovil. Lenže v prevládajúcej konkurencii musí realitný maklér alebo realitná kancelária vlastniť moderné technológie a vedieť dobre ponuku spropagovať, inak sa stanete nezaujímavým. Ak sa niekto pohybuje na realitnom trhu viac ako 5 rokov, určite má viac skúseností, vie, čo funguje a platí na kupujúcich ako niekto, kto predal nehnuteľnosť 1 – 2x v živote. Maklér ovláda obchodné praktiky, čo sa týka znižovania cien a pod. a nemusí hneď pristúpiť na prvú cenovú ponuku od kupujúceho, ale vie počkať na lepšiu ponuku pre predávajúceho, s ktorým obchoduje. Ľudia nechávajú odborníkom stavať domy a nerobia si to úplne sami a tak isto je to aj s predajom. Keď predávam, chcem, aby sa o to postaral niekto, kto tomu rozumie, kto mi dá pozor na právne veci a kto mi dá pozor na financie. Na Slovensku stále platí, že nehnuteľnosť je najväčší majetok, čo človek vlastní. Ísť do rizika kvôli tomu, že prídem možno o 3% z ceny nehnuteľnosti, je úplne zanedbateľné oproti tomu, že môžem prísť o tú nehnuteľnosť celkovo. Ak je maklér šikovný, dokáže majiteľovi predať nehnuteľnosť za viac peňazí akoby to dokázal on sám.